Friday, May 2, 2008

April - ZA vakantieland

Begin April komen Oom Herman Roelofs, Pieta, Janneke en Hans hun ZA vakantie afsluiten met een braai bij ons. De volgende ochtend zetten wij (Cecile, Bas, Belle) koers naar Kaapstad voor twee weken complete ontspanning. We verblijven in het prachtige Villa Belmonte en genieten vanaf de eerste minuut. We beginnen met Kirstenbosch Botanical Garden voor een (na-)zomeravond concert. Alistair (collega Bas) had ons uitgenodigd. Mooie melange van klasiek, punk, gospel, opera. Belle voelde zich erg thuis temidden van de vele mensen op de grasheuvel en at de hele voorraad borrelhappen van onze gastheer op. De volgende dag maakten we een autotocht om het Kaapse Schiereiland te bekijken. Belle genoot van de pinguins bij Boulders Bay - Simons Town. Naast de vele mooie baaitjes, was Kaap de Goede Hoop Nature Reserve indrukwekkend.

De volgende dagen vinkten we de meeste toeristische hoogtepunten af (Tafelberg, Waterfront, stadswandeling, Camps Bay, etc.). Robben Eiland hebben we nog bewaard als excuus om terug te gaan.
Vanuit Kaapstad zijn we via Stellenbosch naar Franschhoek gegaan. We verbleven in de bruidssuite van het guesthouse (Auberge Clermont). Dat vonden sommige gasten wat raar met een kind van 15 maanden. Twee dagen in de wijnstreek werden natuurlijk gemakkelijk gevuld met wijnproeven en heerlijk eten. Slechts 12 flessen gekocht, zodat we snel weer terug 'moeten'. Wat een feest!

Vervolgens zetten we via de prachtige R62 (door de Kleine Karoo) koers naar Oudtshoorn. Ons vier sterren guesthouse (de Oude Meul) vonden we wat verouderd. Belle heeft de honden getest op kindvriendelijkheid (er op liggen, slaan, staart trekken etc.) en ze zijn geslaagd. De dagtocht over de Swartbergpas (prachtige grindweg door de bergen) met als afsluiter de Cango Caves was schitterend. Het diner in restaurant Kalinka was fantastisch. Verder vinden we Oudtshoorn geen must.

De volgende dag zijn we via Wilderness Nature Reserve naar Mosselbaai gegaan voor het Diaz museum en strand. Ons B&B Munro Manor (alweer de honeymoon suite) bood de allerbeste prijs/kwaliteit die we tot nu toe in ZA hebben meegemaakt. Daarna zetten we koers naar Knysna. De ietwat toeristische tocht in Featherbed Nature Reserve gaf een prachtig panorama over de Knysna Lagoon, afgeschermd van de zee door de 'Heads'.

Ons B&B lag op Leisure Island, alwaar restaurant Tides een soort wolf in schaapskleren is. Onverzorgd interieur, een nerderige en lelijke eigenaar-kok, maar goddelijk eten. De volgende dag maken we een wandeling in Robberg Nature Reserve (Plettenberg Bay). Best een stevige trip met Belle op de rug van Bas en een zwangere Cecile (Ja zo testen we de oplettendheid van de lezers, die het nieuwtje nog niet hadden gehoord ;-). Steile kliffen, zeehonden, duinen en prachtige natuur met een wilde zee die beukt op de rotsen.
De volgende dag zetten we koers richting Port Elizabeth. We stoppen in het Tstisikamma Nature Reserve. Een geweldige rotsachtige kustlijn, waar de golven meters hoog opstuiven. Dankzij een 'gunstige' wind was het nog spectaculairder dan normaal. Er zijn hier volop hiking trails en wij lopen een stuk van ZA's bekendste route: de Otter Trail. Cecile verzwikt haar enkel, maar zet dapper door.

Die avond (in Port Elizabeth) speelt de enkel toch behoorlijk op en bezoeken wij toch maar een ziekenhuis. Wat voelen, draaien, trekken - niks gebroken of gescheurd; een stevig verband en pijnstillers doen de rest. 's Ochtends rijden we naar het Addo National Elephant Park voor een safari in onze eigen (huur)auto. Belle geniet en is helemaal gek op de olifanten, die we na een dik uur bij een waterdam tegenkomen. Wij hadden echter be batterij van onze kamera niet opgeladen... Een uur later heeft Belle het, helaas voor ons, wel een beetje geschoten met het autorijden. 's Avonds testen we de lokale Japanner en die is goed, maar kan toch niet tippen aan onze favoriet in Nederland. Dan breekt onze laatste vakantiedag aan en is het voor het eerst geen lekker weer. Regen en storm. Het strand-plan wordt vervangen door museum, oceaquarium en dolfinarium. Gelukkig vond Belle dat helemaal geweldig. Ze krijste het uit van plezier. Dus -in stijl- gewoon een goede afsluiter van twee weken genieten aan de West en Zuid Kaap (Kaapstad, Wijnroute, Tuinroute).

Na een weekje terug in JHB met werk, was het natuurlijk weer tijd voor wat ontspanning. Gelukkig dan ook meteen een lang weekend (maandag 28 april is een vrije dag). De Nederlandse ambassadeur had ons (en een paar honderd anderen) uitgenodigd voor de viering van Koninginnedag in Pretoria. Al was het iets eerder dan in NL, het deed wel echt helemaal Hollands aan - bitterballen, kroketten, koekhappen, blikgooien en vrij-markt voor de kleintjes, Bavaria voor Bas.